Национални есенни изложби Пловдив 2014- Отстранени системи

0

10500329_1477742579138277_584190944101066734_nНационални есенни изложби 2014 (1 септември – 30 септември) е ежегоден национален фестивал за съвременно българско визуално изкуство, който се провежда в различни локации в Старинен Пловдив и дава старт на Есенен салон на изкуствата Пловдив 2014 г. Започнали през 1967 г., изложбите в Стария Пловдив устояват във времето, утвърждават се като един от най-престижните художествени форуми в национален мащаб и са представителна платформа за българско изящно изкуство. Основна цел на събитието е чрез широко обществено и професионално фокусиране да инициира актуални и стойностни представи за визуално изкуство, да представя най-доброто от съвременните тенденции в живописта, графиката и скулптурата, като при това отделните изложби остават самостоятелни и в същото време са подчинени на цялостна концепция.

Всяка година кураторският проект на Национални есенни изложби в Пловдив представя тенденциите в съвременното българско изкуство, като работи върху конкретна тема – през 2014 г. това е “Отстранени ситеми / Systems removed”.  Кураторският проект на изкуствоведа доц. д-р Галина Лардева включва изложби на осем селектирани български автора, работещи в страната и чужбина. В основата на концепцията стои способността на произведенията на изкуството да се самонаблюдават чрез последователно оттегляне от себе си, чрез преднамерена смяна на гледната точка, чрез нейното разколебаване и релативиране.

Макар да става дума за класически творчески процедури, в различните исторически моменти те намират напълно различни изрази. Още по-любопитно е, че творческото отстранение присъства и в това, което сме свикнали да наричаме действителност. Във всекидневната си дейност този, който вижда, разбира, обича, снове непрекъснато между приближаване и отдалечаване. Приближаването носи вживяване, обсебване, влюбване, отстраняването – описване, рефлектиране, разбиране. Ходът на приближаване налага употреби, установява норми. Отстранението обяснява употребите, коригира нормите. В режима на приближаване предметите и хората излъчват – при отстраняването те осветяват.

Тази година форматът на кураторския проект Отстранени системи / Removed Systems включва художниците:

Десислава Костадинова – живопис

Десислава Унгер – графика и рисунка

Елена Яневска – скулптура и фотография

Емил Бачийски – скулптура

Константин Костов – живопис

Петър Минчев – живопис

Симеон Симеонов – скултура

Филип Попов – графика

 

Откриване: 1 септември 2014 г., 18.00 ч., Балабанова къща

 

Със своя надслов „Отстранени системи“ проектът на тазгодишните Национални есенни изложби събира не само участващите автори и техните произведения, но и един кръг от възможни подходи към съвременното изкуство, в който явленията рефлектират върху собствените си основания, наблюдават се, обясняват себе си. Това разполага произведенията не в тяхната затвореност – в една нарцистична самодостатъчност, а във възможностите им да заговарят, да включват в потенциалната си среда други произведения и интерпретационни нагласи и в същото време да бъдат отстранени спрямо тях. Произведенията рисуват други произведения, като се отстраняват от тях и по такъв начин се завръщат към себе си. Синтезиран израз на това отношение е класическата художествена фигура на присъствие на картина в картината. В опита на „Отстранени системи“ засичащите се в различни плоскости една спрямо друга рамки образуват мрежа, която се самосъздава наново, регенерира в отстраняването от самата себе си.

В последните десетилетия мисленето за изкуството е силно разколебано в своите основания. Зад опитите на всеки цялостен поглед стои интуитивното усещане за „края на изкуството“ (Артър Данто), за необходимостта от принципно нова ориентация, за ново възприемане не просто на изкуството, но същевременно и на света около нас. Изкуството и светът стават едновременно мислими чрез понятия като „перформативен обрат“, при което същността на произведението се поставя в процеса на неговото създаване и в жестовете на публична интеракция, или „иконичен обрат“, при което произведенията на изкуството се създават и възприемат в условията на визуална комуникация спрямо всички останали образи на света. Представата за „Отстранени системи“ предполага да се говори за „автопоетически обрат“.

Повече информация и интервюта с всеки от авторите очаквайте скоро на страниците на Млада София.

Сподели

Добави коментар